Dalšími příspěvky bude soubor Metal Museum které během 20 cd představí jednotlivé druhy metalu. A proto si dáme trošičku hudební teorie a já uvedu stručný popis jednotlivých druhů metalu
1.Power Metal
Power metal je styl vycházející z heavy metalu s cílem vyvolat "epické" cítění. Včleňuje do sebe rysy hlavně z tradičního metalu společně s thrash metalem nebo speed metalem, často za symfonického kontextu. Okolo tohoto termínu ale existuje spor, který může odkazovat na dva odlišné, ale příbuzné styly: jeden propagovaný a značně praktikovaný v severní Americe a druhý založený v Německu a Skandinávii. V dnešní době se termín „power metal“ vztahuje hlavně na ten evropský styl, společně s americkou skupinou Kamelot, jako důležitou výjímkou. V současnosti se „power metal“ spojuje s epickým zvukem, který je typický i pro speed metal. Jedinečnost textů spočívá v tom, že se nezaměřují na „skutečný svět“ - osobní zkušenosti, historické události, společenské problémy. Místo toho se věnují náboženství, sci-fi nebo fantazii a většinou se spojují s optimizmem. Při tomto druhu heavy metalu hraje důležitou úlohu „čistý“ zpěv, na rozdíl od hrdelního zpěvu v death metalu a black metalu. Zpěváci většinou jdou ve stopách takových legend heavy-metalového zpěvu jako Bruce Dickinson či Rob Halford. Většina zpěváků zpívá ve vysokých tónech, až na některé výjímky; např. Matt Barlow (bývalý frontman Iced Earth) nebo Joakim Broden (bývalý frontman skupiny Sabaton) zpívají v barytónu. Další muzikanti, např. Hansi Kürsch (Blind Guardian) vycházejí z dědictví hard-rockových Queen. Kytaristi a basáci hrají extrémně krátké a rychlé riffy, akordy se mění poměrně pomalu, a celkově jsou skladby hrané v harmonickém tempu. Zaručené jsou také rychlá a technicky náročná kytarové sóla. Mnoho bubeníků používá dvojkopákové bicí, čímž docilují zvýšenou rychlost a rytmiku. Důležité v jsou také klávesové nástroje, i když ne každá kapela jich využívá stejně. Někdy jen dotvářejí atmosféru, jinde jsou důležitou součátí celkového projevu, jako např. u italských Rhapsody of Fire, kteří naplno využívají symfonické elementy. Power metal je oblíbený předovším v Evropě, Japonsku, v některých latinsko-amerických zemích jako (Brazílie, Venezuela, Chile), menší popularitu zažívá v Severní Americe (obzvlášť v kanadské provincii Quebec, kde má silnou základnu fanoušků).
2.Viking Metal
Viking metal je jakési středověké pojetí metalu, které má vliv jak na texty, tak na samotnou hudbu. Hrají ho např. Moonsorrow a švédští Amon Amarth, kteří hrají kombinaci viking metalu a death metalu
3.Folk Metal
3.Folk Metal
Folk metal je hudební styl kombinující metal s lidovou hudbou. Za zakladatele tohoto žánru jsou považováni Skyclad se svým debutem The Wayward Sons of Mother Earth. Pod tento styl spadají i směry jako pagan metal, troll (forest) metal, viking metal a celtic metal. V tomto stylu se kromě běžných metalových nástrojů jako jsou elektrická a basová kytara a bicích často používají i klávesy a netradiční nástroje, například housle, dudy, flétna, brumle nebo trubka. Zpěvák často používá hlubší a hrubší hlas, může se uchýlit i ke řvaní či growlingu. V některých skupinách se mohou vyskytnou i ženské vokály. Podžánry folk metalu se od sebe často odlišují pouze texty písní, které jsou pro každý z nich charakteristické. Obecně se však texty písní týkají přírody, návratu k rodné víře a opovrhování křesťanstvím, válčení nebo hodování
4.Symphonic Metal
Symphonic metal (též symphony metal, melodic metal nebo česky symfonický metal) je označení popisující metalovou hudbu se symfonickými prvky. Symphonic metal nemá žádnou jednoznačnou definici, obvykle se jedná o kombinaci jiného metalového stylu (gothic metal, power metal, death metal) s operním duchem. Formace označované tímto žánrem leckdy spolupracují se symfonickými orchestry nebo operními zpěváky. V polovině 90. let 20. století začaly některé death metalové a gothic metalové skupiny využívat prvků klasické hudby. Tyto počátky symphonic metalu jsou spojovány především se švédskou hudební skupinou Therion, která jako první zapojila symfonický orchestr jako plnohodnotnou součást svého hudebního stylu a odklonila se tak od své předchozí tvorby. V roce 1996 vydávají své nejvíce experientální album Theli, jehož hlavní hudební složkou jsou klávesy a sborový zpěv. Toto album bylo až překvapivě úspěšné. V tom samém roce vydávají finští Waltari originální album Yeah! Yeah! Die! Die! Death Metal Symphony in Deep C, které je unikátní kombinací death metalu a klasické hudby. Roku 1997 přicházejí na metalovou scénu se svými debutovými alby skupiny Nightwish a Within Temptation, jejichž hudba se opírá především o klávesy a
schopnosti svých zpěvaček Tarji Turunen (Nightwish) a Sharon den Adel (Within Temptation).
5.Gothic Metal
Gothic metal, také nazýván goth metal, je styl, který vznikl kombinací heavy metalu a gothic rocku. Vznikl na počátku devadesátých let 20. století v Evropě, částečně i v USA. Protože gothic metal zasahuje svou šíří mnoho naprosto odlišných stylů, lze se setkat i s jiným zařazením, než jaké je uvedeno níže. Hodně využívá kláves a ženského zpěvu. pokud zpívá muž, je to většinou pouze deathmetalový chrapot. Naopak ženské hlasy jsou výrazně operní. Texty jsou většinou zasazeny do doby středověku, náboženské aj. satanistické jen výjimečně (skupiny Nightwish, Epica, Sirenia…). Počáteční fáze gothic metalu se dá definovat jako gothic rock s metalovými texty. Ačkoli Glenn Danzigova skupina Samhain se v tomto směru také projevila, největší vliv na toto období se přisuzuje kapele Christian Death. Hluboký baryton Rozze Williamse a Valora Kanda, sestupné basové kytary a děsivé synthy udělaly na spoustu následujících kapel velký dojem. Celtic Frost - přestože považována mnohými za původní black metalovou skupinu - také sehrála roli pro svůj „gotický“ zvuk. V devadesátých letech dvacátého století si pár mladých kapel v severní Anglii vypůjčilo zvuk gothic metalu let osmdesátých a spojily jej s pomalým „pohřebním“ zpěvem Black Sabbath. Vzniklý styl, nazýván byl gothic doom nebo také gothic death, lze považovat za druhou fázi vývoje tohoto žánru. Skupiny, které se se řadí do tohoto žánru, jsou například Paradise Lost, My Dying Bride a Anathema. Přestože Skandinávie byla známá spíše pro svůj black a death metal, právě mnohé z těchto skupin se přeorientovaly a začaly hrát více gothic - například Tiamat, Theatre of Tragedy a Lake of Tears. Paradise Lost, Anathema vyžívaly ve svých skladbách ženského hlasu, norští Theatre of Tragedy ale byly první gothic metalovou skupinou se ženou coby kapelnicí (Liv Kristine Espenaes Krull - později nahrazena další zpěvačkou, tentokrát se jmenovala Nell). I newyorská skupina Type O Negative byla spojena s death metalem a trash metalem přes předchozí kapelu zpěváka/basisty Petera Steela, Carnivore. Charakteristické je pro ní ostré a drzé, avšak vtipné vystupování. O něco méně tvrdá verze gothic metalu se rozvíjela uprostřed devadesátých let. Tyto skupiny se zaměřily na ženské hlasy, ne nutně operní, a výrazně omezily doom metalové prvky a temné mužské hlasy. Patří sem The Gathering (Nizozemí), Within Temptation (Nizozemí), Lacuna Coil (Itálie) a Lacrimosa (Německo). Některé skupiny také přidávaly elektronické prvky a klasický rock a výsledkem byla lehčí a snesitelnější forma žánru. Scéna gothického metalu je v současné době velmi rozvinutá v severní Evropě, především ve Finsku.
6.Christian Metal
6.Christian Metal
Christian metal nebo také white metal je po stránce témat textů protipólem black metalu. Je založen na textech náboženských, na hudbu to ale žádný vliv nemá. Může být pojat jak v gothic metalovém, tak deathmetalovém stylu. Jedněmi ze zakladatelů jsou například Trouble.
7.Heavy Metal
7.Heavy Metal
Heavy metal (zkráceně jenom„metal“) je druh rockové muziky, který se jako vymezený hudební žánr objevil na přelomu 60. a 70. let. Kořeny má v hardrockových kapelách, které kombinovaním blues a rocku vytvořily nový hudební styl, charakteristický používaním elektrických kytar a bicích, a také hlasitým a zkresleným zvukem. Z heavy metalu se pozdějí vyvinuly různé styly, které jsou většinou známé pod pojmem „metal“. Následkem toho má heavy metal dva odlišné významy: buď se tak označuje celý hudební žánr (tzv. metal) nebo jen tradiční heavy metal, reprezentovaný kapelami jako Black Sabbath, Deep Purple, Judas Priest, Iron Maiden, Led Zeppelin apod.V 80. letech heavy metal dosáhl svého vrcholu popularity. V tomto období se poprvé objevily mnohé jeho odnože, které existují dodnes. I když v současnosti není tak komerčně úspešný jako tehdá, stále má na celém světě obrovský počet příznivců
8.Thrash Metal
8.Thrash Metal
Thrash metal je tvrdší odnoží heavy metalu, jeden z podžánrů extreme metalu. Jeho charakteristickým rysem je především agresivnější zvuk kytary a zpěvu a kooptování punkových a hardcoreových vlivů do metalu. Původ thrash metalu se dá vystopovat na konec 70. a začátek 80. let, kdy bylo mnoho skupin ovlivněno NWOBHM a prvky hardcore punku (nezvyklá tempa bicích) a tím vytvořili nový styl, který se vyvinul v samostatné hnutí, nezávislé od punku. Na rozdíl od svého nejbližšího příbuzného, speed metalu, je tento styl o dost agresivnější a spontánnější. Jde o významný přechod z jedné metalové kategorie do druhé, která je ovlivněna i jinými styly, jako např. klasickou hudbou a jazzem.Thrash metal je založený na rychlém tempu, rychlých či komplikovaných rytmicky sekaných kytarových riffech, občas na pozadí kytarových sól. Právě rychlost a členitá rytmická struktura skladeb je to, co běžně definuje thrash metal. Také se vyznačuje rychlým, šíleným, intenzívním bubnovaním (thrashoví bubeníci často používají dvojpedálové bicí). Začátkem 90. let dosáhl thrash metal svého vrcholu popularity a následně začal upadat. Kapely co zůstaly věrné stylu, další nové kapely a obrovská masa příznivců (známí jako thrasheri) ho udržují při životě dodnes. Poprvé byl termín thrash metal použit v recenzi na album Spreading the Disease (1985) od skupiny Anthrax. Právě Anthrax byli v osmdesátých letech, spolu se Slayer, Exodus a Testament, Metallikou a Megadeth považováni za průkopníky thrash metalu. Mezi vůbec nejklasičtější alba jsou všeobecně považována hlavně Reign in Blood (1986) od Slayer, dále Master of Puppets (1986) od Metalliky, debut Bonded by Blood (1985) od Exodus a z Evropy hlavně „Eternal Devastation“ (1986) od Destruction nebo „Pleasure to Kill“ (1986) od Kreator. Nejznámější Evropské a zárovneň Německé kapely jsou Destruction, Kreator a Sodom, které do dnes hrají. Nejznámějšími českými thrash metalovými kapelami jsou Arakain a Debustrol a staré desky od Kabátu
9.NWOBHM
9.NWOBHM
New Wawe Of British Heavy Metal, česky Nová vlna britského heavy metalu, není oficiální název, ale výmysl novinářů z doby kolem roku 1985, který se od té doby používá ke specifikaci doby a stylu heavy metalu kolem roku 1980. Typickými zástupci NWOBHM jsou Judas Priest, Iron Maiden, Saxon a ve svých začátcích sem patřili i Def Leppard
10. NU Metal
10. NU Metal
Nu Metal je hudební styl, který vznikl v polovině 90. let. Často se popisuje jako heavy metal s prvky rapu. Za zakladatele nu metalu jsou všeobecně považováni KoЯn, začali totiž jako první hrát s podladěnými sedmistrunnými kytarami, jako vzor následováni hordou dalších skupin, např. Linkin Park, Limp Bizkit a nebo čeští nAked bridge… V letech 1995 - 2000 zažívá nu metal obrovský boom, kdy se objevuje velké množství hudebních skupin hrajících tento žánr. Slovo „nu“ by se mělo vyslovovat jako anglické slovo „new“ a má mít i takový význam (česky tedy nový metal). Dalším uváděným významem predpony „nu“ je „Nuked“, tj, výbušný, akcelerovaný metal. Často se píše jako nu-metal, případně jako nü metal (přehlasované samohlásky jsou velmi časté v názvech metalových skupin).
Mnoho fanoušků metalu tvrdí, že nu metal není součástí (druhem) heavy metalu. Uváděné důvody jsou:
- v nu metalu se dává mnohem větší důraz na basskytaru než na kytaru, v heavy metalu je tomu naopak
- nu metalové písně téměř neobsahují kytarová sóla, což je de facto jeden z definujících znaků heavy metalu
- v nu metalu je hojně využíván rap, na rozdíl od metalového čistého zpěvu nebo death metalového growlingu
- nu metalové kapely volí jiný styl oblékání a reprezentují současnou generaci a módu ovlivněnou velkou popularitou hip-hopu, na rozdíl od nikoliv volných džín a kožených bund původních metalových fandů
11.Progressive Metal
Progressive metal je jeden z podžánrů heavy metalu, který spojuje silný kytarový zvuk metalu s komplexem kompozičních struktur a složitých instrumentálních částí progressive rocku. Někteří progmetaloví interpreti jsou ovlivněni jazz fusion a klasikou. Stejně jako progrockové songy, jsou progmetalové většinou delší něž standardní metalové skladby a obvykle jsou vydávány na konceptuálních albech. Z tohoto důvodů jsou progressive metalové skladby zřídkakdy slyšet mainstreamových radiích a video programech.
12. Death Metal
Death metal je velmi těžké přesně definovat, většina kapel hrající death metal je ovlivněna jinými styly nebo hraje přímo kombinaci několika stylů. Může obsahovat hrubé nebo temné texty zaměřené na smrt jako nihilistickou metaforu (což neplatí ve všech případech) nebo na témata jako brutalita, satanismus, politika nebo pocity beznaděje. Skladby nemají pevnou strukturu, místo toho se klade důraz na rozvíjení motivů. Žánr se často spojuje s podladěnými, technicky náročnými kytarami, rychlými údery, energičností a komplikovanou rytmikou. Kvůli větší zuřivosti se používají neobyčejně rychlé bicí. Zpěv se většinou skládá z bručení, vrčení a blábolení, anglicky nazývaného „death grunts“ nebo „growling“. Takovýto typ zpěvu spočívá ve vtahovaní vzduchu do sebe, na rozdíl od klasického zpěvu. Někteří to nazývají „hrdelní zpěv“. Death metal je známý svým prudkým tempem, nepředvídatelnými změnami ve struktuře, a extrémně rychlými a komplikovanými kytarami a bicími, i když se některé kapely zaměřují spíš na rychlost a surovost než na techniku hraní. Kapely tohto stylu často využívají hluboce podladěné kytary a baskytary a také dvojkopákové bicí. Toto je sice standard, ale některé kapely používají i jiné nástroje, např. klávesy a saxofón. Death metal je neobyčejně fyzicky náročný na muzikanty, především ve své nejkomplikovanější formě. Deathmetalové texty se většinou zaobírají nihilistickými tématy více než ostatní formy rockové hudby (s výjimkou black metalu), využívají „zvrácenosti“, aby poukázaly na hlubší souvislosti. Žánr, původem odnož thrash metalu, vznikl, aby vzdával hold temným, principiálním ideím, které zůstávaly v metalu nevyužity. Zaměření se na smrt a extrémy dalo podnět na pojmenování žánru.
13.Doom Metal
Když v polovině 80. let dvacátého století začaly na bázi nové vlny britského heavy metalu (v popředí s kapelami jako Iron Maiden či Judas Priest) vznikat „rychlé“ metalové žánry, v Evropě melodičtější speed/power metal (Helloween), v USA spíše brutálnější thrash metal (Megadeth, Anthrax a další), přirozenou reakcí bylo oživení „pomalé“ odnože metalu. Začaly vznikat kapely, které svoji hudbu popisovaly jako doom (překlad: zánik, beznaděj, osud …) metal. Po hudební stránce tyto kapely vycházely z převážně pomalých a hutných kytarových riffů Black Sabbath. V Evropě byly nejvýznamějšími seskupeními zastávajícími tento žánr švédští Candlemass (s kultovními alby Epicus Doomicus Metallicus či Nightfall) a anglická kapela Cathedral. V Americe pak kapely St. Vitus (legendární album Born Too Late) a mexičtí Solitude Aeternus. Na počátku 90. let se začínají na bázi thrashe vyvíjet black metalové a death metalové kapely, s nimiž přichází zkreslený chrčivý zpěv, tzv. growling. Vznikají nové kapely hrající tzv. doom/death metal, které většinou kombinují zkreslený a nezkreslený zpěv. Do doom metalové hudby se začínají dostávat netradiční a nemetalové nástroje, jako např. housle, čímž se proslavila kapela My Dying Bride a vznikla tak často používaná nepřesná definice doom metalu jako pomalého death metalu (s houslemi). Dalšími významnými kapelami jsou Paradise Lost nebo Anathema (které se ve druhé polovině 90. let vydaly nemetalovým směrem), později také Katatonia a Saturnus. Skladby často obsahují i akustické nebo naopak rychlější pasáže, texty jsou většinou lyrické (ukázka viz níže), na rozdíl od původních doom metalových kapel. V dnešní podobě je doom velmi rozvětveným žánrem, v rámci metalu tím zřejmě nejrozvětvenějším. Vznikají nové odnože, doom jako melancholičtější odnož retro rocku, extrémně depresivní funeral či naopak psychedelický Space Doom. Stále však existují nové kapely, které hrají původní tradiční doom metal (Thunderstorm, Reverend Bizarre, …), či doom/death metal (The Prophecy, Evoken,). Náměty jsou povětšinou ponurejšího rázu, u prvních kapel se jednalo o vyjádření osobních problémů (např. drogových závislostí) a protiválečné & „společnost kritizující“ texty (Saint Vitus, Count Raven). Přesně po vzoru Black Sabbath. Hodně místa dostává také křesťanská symbolika a později „gotizující“ náměty. Na začátku 90tých let s novými žánry se texty stávají lyričtějšími, náměty jsou spíše osobního rázu, mimo vyjádření deprese nebo pohledu na svět také láska (My Dying Bride nebo raná Anathema).
14.Black Metal
Mnoho fanoušků metalu tvrdí, že nu metal není součástí (druhem) heavy metalu. Uváděné důvody jsou:
- v nu metalu se dává mnohem větší důraz na basskytaru než na kytaru, v heavy metalu je tomu naopak
- nu metalové písně téměř neobsahují kytarová sóla, což je de facto jeden z definujících znaků heavy metalu
- v nu metalu je hojně využíván rap, na rozdíl od metalového čistého zpěvu nebo death metalového growlingu
- nu metalové kapely volí jiný styl oblékání a reprezentují současnou generaci a módu ovlivněnou velkou popularitou hip-hopu, na rozdíl od nikoliv volných džín a kožených bund původních metalových fandů
11.Progressive Metal
Progressive metal je jeden z podžánrů heavy metalu, který spojuje silný kytarový zvuk metalu s komplexem kompozičních struktur a složitých instrumentálních částí progressive rocku. Někteří progmetaloví interpreti jsou ovlivněni jazz fusion a klasikou. Stejně jako progrockové songy, jsou progmetalové většinou delší něž standardní metalové skladby a obvykle jsou vydávány na konceptuálních albech. Z tohoto důvodů jsou progressive metalové skladby zřídkakdy slyšet mainstreamových radiích a video programech.
12. Death Metal
Death metal je velmi těžké přesně definovat, většina kapel hrající death metal je ovlivněna jinými styly nebo hraje přímo kombinaci několika stylů. Může obsahovat hrubé nebo temné texty zaměřené na smrt jako nihilistickou metaforu (což neplatí ve všech případech) nebo na témata jako brutalita, satanismus, politika nebo pocity beznaděje. Skladby nemají pevnou strukturu, místo toho se klade důraz na rozvíjení motivů. Žánr se často spojuje s podladěnými, technicky náročnými kytarami, rychlými údery, energičností a komplikovanou rytmikou. Kvůli větší zuřivosti se používají neobyčejně rychlé bicí. Zpěv se většinou skládá z bručení, vrčení a blábolení, anglicky nazývaného „death grunts“ nebo „growling“. Takovýto typ zpěvu spočívá ve vtahovaní vzduchu do sebe, na rozdíl od klasického zpěvu. Někteří to nazývají „hrdelní zpěv“. Death metal je známý svým prudkým tempem, nepředvídatelnými změnami ve struktuře, a extrémně rychlými a komplikovanými kytarami a bicími, i když se některé kapely zaměřují spíš na rychlost a surovost než na techniku hraní. Kapely tohto stylu často využívají hluboce podladěné kytary a baskytary a také dvojkopákové bicí. Toto je sice standard, ale některé kapely používají i jiné nástroje, např. klávesy a saxofón. Death metal je neobyčejně fyzicky náročný na muzikanty, především ve své nejkomplikovanější formě. Deathmetalové texty se většinou zaobírají nihilistickými tématy více než ostatní formy rockové hudby (s výjimkou black metalu), využívají „zvrácenosti“, aby poukázaly na hlubší souvislosti. Žánr, původem odnož thrash metalu, vznikl, aby vzdával hold temným, principiálním ideím, které zůstávaly v metalu nevyužity. Zaměření se na smrt a extrémy dalo podnět na pojmenování žánru.
13.Doom Metal
Když v polovině 80. let dvacátého století začaly na bázi nové vlny britského heavy metalu (v popředí s kapelami jako Iron Maiden či Judas Priest) vznikat „rychlé“ metalové žánry, v Evropě melodičtější speed/power metal (Helloween), v USA spíše brutálnější thrash metal (Megadeth, Anthrax a další), přirozenou reakcí bylo oživení „pomalé“ odnože metalu. Začaly vznikat kapely, které svoji hudbu popisovaly jako doom (překlad: zánik, beznaděj, osud …) metal. Po hudební stránce tyto kapely vycházely z převážně pomalých a hutných kytarových riffů Black Sabbath. V Evropě byly nejvýznamějšími seskupeními zastávajícími tento žánr švédští Candlemass (s kultovními alby Epicus Doomicus Metallicus či Nightfall) a anglická kapela Cathedral. V Americe pak kapely St. Vitus (legendární album Born Too Late) a mexičtí Solitude Aeternus. Na počátku 90. let se začínají na bázi thrashe vyvíjet black metalové a death metalové kapely, s nimiž přichází zkreslený chrčivý zpěv, tzv. growling. Vznikají nové kapely hrající tzv. doom/death metal, které většinou kombinují zkreslený a nezkreslený zpěv. Do doom metalové hudby se začínají dostávat netradiční a nemetalové nástroje, jako např. housle, čímž se proslavila kapela My Dying Bride a vznikla tak často používaná nepřesná definice doom metalu jako pomalého death metalu (s houslemi). Dalšími významnými kapelami jsou Paradise Lost nebo Anathema (které se ve druhé polovině 90. let vydaly nemetalovým směrem), později také Katatonia a Saturnus. Skladby často obsahují i akustické nebo naopak rychlější pasáže, texty jsou většinou lyrické (ukázka viz níže), na rozdíl od původních doom metalových kapel. V dnešní podobě je doom velmi rozvětveným žánrem, v rámci metalu tím zřejmě nejrozvětvenějším. Vznikají nové odnože, doom jako melancholičtější odnož retro rocku, extrémně depresivní funeral či naopak psychedelický Space Doom. Stále však existují nové kapely, které hrají původní tradiční doom metal (Thunderstorm, Reverend Bizarre, …), či doom/death metal (The Prophecy, Evoken,). Náměty jsou povětšinou ponurejšího rázu, u prvních kapel se jednalo o vyjádření osobních problémů (např. drogových závislostí) a protiválečné & „společnost kritizující“ texty (Saint Vitus, Count Raven). Přesně po vzoru Black Sabbath. Hodně místa dostává také křesťanská symbolika a později „gotizující“ náměty. Na začátku 90tých let s novými žánry se texty stávají lyričtějšími, náměty jsou spíše osobního rázu, mimo vyjádření deprese nebo pohledu na svět také láska (My Dying Bride nebo raná Anathema).
14.Black Metal
Black metal je hudební styl podobný death metalu, je však jinak nazvučen, a to zejména pokud jde o kytary. Častým námětem blackmetalových kapel je satanismus. Zatímco u death metalu se často používá podlaďení kytary o jeden až dva tóny (dominuje technika hry před melodikou), u black metalu je častější klasické ladění (dominuje melodika, snaha o minimalistické podání). Typickým rysem pro tento hudební žánr je zkreslený, chraplavý vokál - murmur, též growling, jehož účelem je docílení děsivé atmosféry, evokující válečné pohanské zpěvy, jež měly původně za cíl zastrašení nepřítele. Běžně se setkáváme se složením kapely bez baskytary, pouze s jednou nebo dvěma elektrickými kytarami. Kromě klasického nástrojového obsazení (old school black metal), jsou od počátku devadesátých let často používaným nástrojem klávesy, případně zvukové vzorky (samply), dotvářející temnou atmosféru. Na rozdíl od jiných žánrů mnoho blackmetalových skupin nevystupuje na živo. Jedná se převážně o jednočlenné skupiny, které si vybraly kariéru bez živých vystupování. Mezi jejich přední zástupce patří Burzum a Xasthur. Nicméně jiné jedno- nebo dvoučlenné skupiny (Satyricon, Nargaroth, Satanic Warmaster) účinkují často spolu s jinými hudebníky na živých vystoupeních. Živá vystoupení jsou často obohacena o divadelní techniky a jevištní rekvizity a nebo ohnivou show v podobě plivání ohně. Skupiny Mayhem,Gorgoroth, Cradle of filth jsou velmi proslulé ve svých groteskních a kontroverzních jevištních show. Mnoho hudebníků si osvojilo neo-medieval (napodobující středověk) styl oblékání, který může obsahovat kožené oblečení, bodce, otrokářskou výbavu, erby a zbraně. Mnoho hudebníků používá přezdívky, často inspirované mytologií nebo folklórem (například Bård Eithun ze skupiny Emperor se sám označil jako Faust). Obaly alb bývají atmosférické nebo zobrazují přírodní či fantastické krajiny (album Filosofem od skupiny Burzum, album In The Nightside Eclipse od skupiny Emperor), zatímco jiné skupiny používají motivy násilí, sexuálních zvrhlostí nebo obrazových výjevů (album Opus Nocturne od skupiny Marduk). Velmi běžné jsou i satanistické motivy, například obrácené pentagramy nebo obrácené kříže. Jedním z největších rysů blackmetalového image je líčení corpsepaint (tj. napodobující mrtvolu) nebo warpaint černý a bílý makeup, někdy s falešnou krví.
15.Brutální death metal
15.Brutální death metal
Brutální death metal vznikl kombinací grindcore a death metalu, ale neměl by se zaměňovat s deathgrindem (kombinace death metalu a grindcore v poměru 50:50), protože nemá nic nebo skoro nic společného s hardcore punkovými postoji a estetikou. U tohoto stylu je důležitá neotesanost, hrubost a brutalita, ale ve většině případů také technická zručnost. Brutální death metal se spojuje se skupinami jako Suffocation, Cannibal Corpse, Nile, Iniquity, Cryptopsy, Disgorge, Devourment, Krisiun, Disavowed a Deeds of Flesh. Growling je většinou ve velmi nízkých tónech a v textech je „plno krve“. Krom toho, kytary hrají většinou živelné, hyper rychlé a hluboce podladěné melodie.
16.Industrial Metal
Jde o hodně rychlý metal, doplněný kovovými a dunivými zvuky strojového typu, neuhlazenými a zkreslenými kytarami. Vlastně celý projev je dost neuhlazený, syrový a místy až zaniká díky typickými plochami hluku v projevu. Typickým představitelem je skupina Rammstein
17.Pagan Metal
Tento styl metalu má hodně společného s Folk Metalem ale i nečekaně s Black Metalem. Pagan Metal znamená Pohanský Metal a je to spíš takový Brutální Folk Metal. Pagan Metalové skupiny pocházejí hlavně z Německa. Texty jsou zaměřené na pohanskou minulost, oslavují bohy a hrdiny starých mýtů. Hraje zde mnoho folkových nástrojů nejčastěji basy, violoncella, housle ale také například dudy. Tento metal se řadí spíše do extremního metalu.
18.Speed Metal
Speed metal je volně definovaný podžánr heavy metalu, který se postupně objevil v polovině 70. let 20. století. Jde o přímého předchůdce thrash metalu. Patří k nejmelodičtějším metalovým stylům; jeho charakteristickým znakem je vysoký melodický mužský zpěv; struktura skladeb je podobná jako u tradičního heavy metalu, jsou zde však rychlejší tempa a rytmus - odtud název speed metal.Mnoho speedmetalových skupin může zdánlivě spadat do stejné kategorie s thrashmetalovými a powermetalovými skupinami.. Je to hlavně díky vlivu speed metalu na vývoj těchto žánrů. Také mnoho japonských skupin z 80. let může být popisováno jako speedmetalové, hlavně díky úspěchu skupiny X Japan. Helloween byla zřejmě první speedmetalová skupina jako taková. Po odchodu zpěváka a kytaristy Kaie Hansena vznikla další formace Gamma Ray. Samostatnou kapitolou je kapela Blind Guardian, jejíž první album vyšlo v roce 1988. Zpočátku totiž hrála speed metal ne nepodobný stylu Helloween, ale postupně si vytvářela svůj vlastní styl, pro který je škatulka speed/power metal příliš těsná. Ve Spojených státech jsou za zakladatele power metalu považovány skupiny Savatage, Queensryche a Manowar. V 90. letech začala hrát speed/power metal německá skupina Grave Digger, která do té doby hrála britský heavy metal. V posledních letech je velmi silná i finská speedmetalová scéna, jejímiž zástupci jsou Stratovarius, Sarasvatï či Sonata Arctica i spíše atmosféričtí Nightwish.Z českých skupin speed a power metal hrají např. Nemesis z Brna, Power 5 z Brumova nebo Rimortis. S příměsí gothic hraje ostravská Salamandra.
19.Avantgardní Metal
16.Industrial Metal
Jde o hodně rychlý metal, doplněný kovovými a dunivými zvuky strojového typu, neuhlazenými a zkreslenými kytarami. Vlastně celý projev je dost neuhlazený, syrový a místy až zaniká díky typickými plochami hluku v projevu. Typickým představitelem je skupina Rammstein
17.Pagan Metal
Tento styl metalu má hodně společného s Folk Metalem ale i nečekaně s Black Metalem. Pagan Metal znamená Pohanský Metal a je to spíš takový Brutální Folk Metal. Pagan Metalové skupiny pocházejí hlavně z Německa. Texty jsou zaměřené na pohanskou minulost, oslavují bohy a hrdiny starých mýtů. Hraje zde mnoho folkových nástrojů nejčastěji basy, violoncella, housle ale také například dudy. Tento metal se řadí spíše do extremního metalu.
18.Speed Metal
Speed metal je volně definovaný podžánr heavy metalu, který se postupně objevil v polovině 70. let 20. století. Jde o přímého předchůdce thrash metalu. Patří k nejmelodičtějším metalovým stylům; jeho charakteristickým znakem je vysoký melodický mužský zpěv; struktura skladeb je podobná jako u tradičního heavy metalu, jsou zde však rychlejší tempa a rytmus - odtud název speed metal.Mnoho speedmetalových skupin může zdánlivě spadat do stejné kategorie s thrashmetalovými a powermetalovými skupinami.. Je to hlavně díky vlivu speed metalu na vývoj těchto žánrů. Také mnoho japonských skupin z 80. let může být popisováno jako speedmetalové, hlavně díky úspěchu skupiny X Japan. Helloween byla zřejmě první speedmetalová skupina jako taková. Po odchodu zpěváka a kytaristy Kaie Hansena vznikla další formace Gamma Ray. Samostatnou kapitolou je kapela Blind Guardian, jejíž první album vyšlo v roce 1988. Zpočátku totiž hrála speed metal ne nepodobný stylu Helloween, ale postupně si vytvářela svůj vlastní styl, pro který je škatulka speed/power metal příliš těsná. Ve Spojených státech jsou za zakladatele power metalu považovány skupiny Savatage, Queensryche a Manowar. V 90. letech začala hrát speed/power metal německá skupina Grave Digger, která do té doby hrála britský heavy metal. V posledních letech je velmi silná i finská speedmetalová scéna, jejímiž zástupci jsou Stratovarius, Sarasvatï či Sonata Arctica i spíše atmosféričtí Nightwish.Z českých skupin speed a power metal hrají např. Nemesis z Brna, Power 5 z Brumova nebo Rimortis. S příměsí gothic hraje ostravská Salamandra.
19.Avantgardní Metal
Avantgard Metal je charakteristický nezvyklými a netradičními hudebními nástroji a strukturou skladeb. V této tvorbě jsou velmi komplexní a abstraktní struktury ovlivněné různými žánry. Tato složitost a abstraktní struktura skladeb má za důsledek poměrně malý okruh fanoušků skupin hrajících tento styl metalu.
20.Glam Metal
20.Glam Metal
Glam metal je podžánr heavy metalu, který se objevil na přelomu 70. a 80. let. Často je také uváděn jako Hair metal. Vyznačuje se hedonistickými texty, které se zaměřují na sex, alkohol a drogy. V hudbě se většinou jako kytarový efekt používá distortion, rychlá sóla, tvrdé údery bicích a jako doplněk baskytara. Také obsahuje prvky klasického (často zjemněného) heavy metalu. Styl oblékání má napodobovat prostitutky. Roztrhané punčochy, make-up ; i muži si dávají rtěnku. Mezi nejznámější představitele patří kapely W.A.S.P., Poison, Mötley Crüe a ještě třeba Twisted Sister.
Žádné komentáře:
Okomentovat